Nova campanya per millorar la recollida d'oli i tèxtil als pobles mancomunats
COINCIDINT AMB EL DIA MUNDIAL DEL MEDI AMBIENT, S'IMPULSEN NOVES ACCIONS PER FOMENTAR LA SEPARACIÓ D'AQUESTS RESIDUS I FOMENTAR L'ECONOMIA CIRCULAR AL TERRITORI.
La Mancomunitat La Plana llença aquesta primera setmana de juny una nova campanya de sensibilització ciutadana, sota la marca “Fem futur”, centrada en la millora de la recollida selectiva de dos residus clau: l’oli domèstic i la roba usada. L’acció coincideix amb el Dia Mundial del Medi Ambient (5 de juny) i s’adreça a tots els pobles on s’executa el servei des de la Mancomunitat i quan ja fa 15 anys que es recullen els dos residus de manera selectiva.
Els objectius principals de la campanya són informar, fomentar bones pràctiques de separació i incentivar un canvi d’hàbits de consum i gestió de residus, mitjançant accions concretes i millores en el servei.
“Amb aquesta campanya volem reforçar el compromís col·lectiu per fer futur en l’àmbit de la sostenibilitat, ja que la separació correcta de l’oli de cuina usat evita la contaminació de l’aigua i afavoreix que es pugui reciclar, i que la separació del tèxtil permet allargar la vida de la roba i reduir la fracció resta”, recorda Xavier Rierola Rovira, vicepresident de la Mancomunitat La Plana i responsable de l’Àrea de Medi Ambient i Acció Climàtica.
La campanya també informa de tres novetats: la instal·lació de nous contenidors per a la recollida d’oli a la via pública, un nou servei de recollida d’oli porta a porta a Santa Eulàlia de Riuprimer i una nova recollida de roba usada porta a porta a Taradell. Es tracta d’un seguit d’accions emmarcades en l’objectiu estratègic Gestió dels residus urbans referent i impuls de la reutilització recollit a l’eix Cuidar l’entorn del Pla d’Actuació Mancomunat 2023-2027.
NOUS CONTENIDORS D'OLI A LA VIA PÚBLICA
Una de les actuacions destacades és la substitució dels antics contenidors taronges gestionats per l’empresa Ekipolis per nous contenidors metàl·lics de color gris, que passen a ser gestionats directament per la Mancomunitat. Aquesta renovació afecta 12 pobles, amb ubicacions que es mantenen o s’amplien segons el cas.
Els nous contenidors estan dissenyats per facilitar la recollida d’oli vegetal domèstic usat (d’oliva, gira-sol o llaunes de conserva), que s’ha de dipositar dins d’una ampolla de plàstic ben tapada. Per facilitar-ne l’ús, a partir del 30 de juny es repartiran embuts gratuïts a les deixalleries i als ajuntaments i EMD presentant una butlleta que s’enviarà a totes les llars.
No s’hi pot tirar oli mineral de cotxes o màquines ni olis ni greixos animals.
Els nous contenidors estan situats a:
- Viladrau: Àrea d’emergència de la urbanització Les Guilleries, àrea d’emergència de l’entrada del poble i aparcament Mercè Torres.
MILLORA DE LA RECOLLIDA DE ROBA USADA
La campanya també millora la gestió dels residus tèxtils, que es fa conjuntament amb l’Associació Tapís, entitat d’economia social que promou la inserció sociolaboral. A Catalunya es generen 21,5 kg/persona/any de residus tèxtils, i als pobles mancomunats només se’n recull de manera selectiva el 15% de la generada. El 85% restant va a la fracció resta i té un cost de tractament molt elevat per a la ciutadania.
Per aquest motiu, els objectius principals de la campanya són:
- Difondre què s’hi pot llençar. Roba neta (de vestir o de la llar), sabates, bosses o cinturons, sempre dins d’una bossa independentment del seu estat. No s’hi pot tirar roba bruta ni molla ni tampoc altres residus. Cal tenir en compte que també es pot portar a les deixalleries.
- Reduir la roba que es tira a la resta i no es pot reciclar ni reutilitzar.
- Promoure la reutilització per allargar la vida de la roba ja que l’Associació Tapís gestiona la roba i una part la ven a les botigues de segona mà d’El Fil, com la botiga inaugurada recentment compartida amb la Fundació Areté.
- Reduir l’impacte ambiental del sector textil i afavorir un canvi de model de consum, promovent la segona mà, el comerç de proximitat i accions com cosir la roba, fer costura creativa o intercanviar-la.
LA CAMPANYA "Fem Futur" CREIX
La nova campanya, sota el lema “Fem futur”, s’ha fet amb el suport de l’Agència de Residus de Catalunya mitjançant els fons europeus Next Generation, i es desplega en dues fases, una primera al juny i una segona el proper mes de novembre. En aquesta primera fase s’ha editat el següent material:
- Nous contenidors per a la recollida d’oli a la via pública amb la imatge de la campanya “Fem futur”.
- Embuts per facilitar la recollida de l’oli. Es poden recollir als ajuntaments i EMD i a les deixalleries a partir del 30 de juny, presentant la butlleta que s’enviarà a cada habitatge.
- Quadríptics informatius. Cada habitatge rebrà el fulletó amb la doble informació de l’oli i el tèxtil. També disponible al web de la Mancomunitat.